سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش پایان نامه و مقاله

نحوه نتیجه گیری پایان نامه

    نظر

نحوه نتیجه گیری پایان نامه بخش مهمی از فرآیند علمی آن است. برای یک نتیجه گیری درست، نه فقط بر اساس بخشی از محتوا، بلکه بر اساس کل پایان نامه نتیجه شکل می گیرد. از جانب دیگر باید گفت نتیجه، چکید? یک پایان نامه است. فصل نتیجه گیری پایان نامه باید همه بخش های پایان نامه را جمع بندی کند. سایت همراه پژوه این کار را بر اساس تجربه زیاد کارکنانش به درستی بلد است. از جانب دیگر، پایان نامه ها به علّت نتیجه گیری های نادرست در طی دفاع دچار مشکلات زیادی شده اند.

از جمله مشکلات موجود، آن است که بسیاری از زحمات پژوهشگر بر اساس نتیجه گیری های نادرست از بین رفته است.نحوه نتیجه گیری پایان نامه مانند چیدن محصول یک درخت است. اگر هر اندازه باغ و درختان آن را به خوبی نگهداری کنیم، در انتها اگر محصول آن قابل برداشت نباشد، آن باغ و درختان به هدف اصلی خود نرسیده اند.

در انواع پایان نامه، باید نحوه نتیجه گیری را به کار بگیریم. در پایان نامه های توصیفی، نتیجه ما باید ایجاد یک توصیف منسجم باشد. استفاده درست از نمودار های مختلف به شفاف سازی هر چه بیشتر و بهتر مسیر طی شده در پایان نامه یاری می رساند. توصیف های کامل و نمودار های درست، دقیق و گویا بهترین راه کارهای نتیجه گیری در پایان نامه های توصیفی هستند.

از جانب دیگر شناخت شیوه های آمار گیری در پایان نامه های میدانی امر بسیار مهمی است. دانستن اینکه شیوه خوشه ای در آمارگیری و شیوه های مختلف بسامد سنجی چیست، در انجام اینگونه پایان نامه و نتیجه گیری آن واجب است. سایت همراه پژوه با انواع مختلف پایان نامه مانند تحلیلی، تحلیلی- توصیفی، کمی و … به درستی آشنایی دارد. در ادامه به بخش های مختلف فصل نتیجه گیری پایان نامه خواهیم پرداخت و نقش فصل نتیجه گیری در پایان نامه را بیش از پیش روشن می کنیم.

فصل های مختلف نتیجه گیری پایان نامه

تفسیر  نتیجه ها

در مرحله اوّل، نتیجه های شکل گرفته باید به طور دقیق تفسیر و تبیین شوند. تفسیر نتایج و شفاف سازی آن ها ما را به سمت فهم هر چه بیشتر و بهتر متن راهنمایی می کند. نتیجه ها به خودی خود ارزشی ندارند، صرفا مثل یک متن با زبان خارجی است که پژوهشگر نقش مترجم را برای متن خود ایفا می کند. این مثال نقش تفسیر در فهم پایان نامه را بسیار واضح می کند.

 بیان مساله و هدف اصلی تحقیق به منظور ارائ? نتیجه و بیان پیشین? پژوهش

در مرحل? بعد، بازگشت به هدف اصلی پژوهش و مقدار موفقیت تحقیق در نزدیک شدن به هدف مذکور، امری ضروری است. از جانب دیگر درنحوه نتیجه گیری پایان نامه، بیان تحقیقات پیشین، ناگزیر می نماید. بیان پژوهش های پیشین  از این رو دارای اهمیت است که ما بدانیم در انتهای پژوهش چه مواردی را بر پژوهش های گذشته افزوده ایم و تولید علمی ما چه مقدار بوده است.

کنار هم قرار دادن فصل های قبلی و بحث درباره آن ها

در ادامه برای اثبات داده های جدید خود به جمع بندی تمام فصل ها می پردازیم. هر فصل را به صورت جداگانه نتیجه گیری می کنیم و با در کنار هم قرار دادن نتیجه های فصول مختلف به نتیجه ای واحد می رسیم. این کار و طی کردن این فرآیند، نیاز به دانش فراوان و آگاهی بسیار دارد. آسوده باشید. همکاران ما در سایت همراه پژوه به واسطه تجربه بسیار، به درستی از عهده این کار بر خواهند آمد.

پیشنهادهای آینده پژوهش

اینکه در آینده از پایان نام? موجود چه پایان نامه های مختلفی می توان خلق کرد، در این بخش پژوهش مشخّص می گردد. پیشنهادها در این بخش برای آیند? پژوهش به دو دست? مختلف تقسیم می شود:

الف) پژوهش هایی که منابع اولیه آن در پایان نامه موجود باشند. برای نمونه اگر در رشته شیمی از ترکیب دو ماده با هم، ماده ای با ویژگی اشتعال بالا ایجاد شده باشد، می توان بر اساس آن پایان نامه ای خلق کرد و از آن ماده به جای دیگر سوخت ها استفاده کرد.

ب) در کنار پژوهش صورت گرفته، ناگزیر تعدادی کشفیات و یافته های دیگر نیز معلوم می شود که بررسی هر یک از آنها در پایان نامه مقدور نیست و بهترین راهکار بررسی هر یک از آنها به عنوان یک پژوهش جداگانه است.

ذکر محدودیّت های پژوهش صورت گرفته در پایان نامه

منظور از محدودیت، عامل ها و شرایطی است که پژوهشگر حین انجام تحقیق با آن رو به رو شده و با آنها دست و پنجه نرم کرده است. این عوامل و شرایط بر روی نتایج و یافته های پژوهش تأثیر فراوانی می گذارند. هر پایان نامه امکان دارد محدودیت های مخصوص به خودش را داشته باشد. بنابراین پژوهشگر باید در گزارش تحقیق علمی خود به این تنگناها به درستی و با دقت کاملا بالا اشاره کند تا اگر فردی نیّت بهره بردن از این گزارش و یافته های آن را دارد، آگاه باشد که محقق تحت چه شرایطی به این یافته ها رسیده است.

این محدودیت ها می توانند شامل گستردگی جامعه آماری، نبود وسایل و امکانات مناسب برای اندازه گیری، اندک بودن منابع تحقیق و عدم وجود پیشینه پژوهشی خوب و قابل اطمینان، جبهه گیری و تأثیرگذاری نظر شخصی به صورت ناخواسته بر بررسی  نمونه ها، ناتوانی پژوهشگر در کنترل امور تصادفی و موارد هنجار گریز در پژوهش باشند.

 

از محدودیت های دیگر در پژوهش می توان به موارد دیگری نظیر: محدودیت سرمایه مادی در پژوهش، اندک بودن زمان، همکاری نکردن مسئولان و پاسخ دهندگان اشاره کرد. نکته قابل اشاره دیگر در پژوهش و محدودیت های آن، این است که پژوهندگان نباید دلایل بی پایه و اساس را به عنوان محدودیت معرفی کنند. برای نمونه، اگر بخواهید برای آسان کردن پژوهش خودتان در این قسمت به کمبود منابع علمی اشاره کنید، در حالی که بارها دربار? این موضوع خاص مقال? علمی و کتاب نوشته شده، امری اخلاقی و صحیح نیست. در صورت انجام دادن این کار در پژوهش، به نظر می رسد محقق به دنبال بیان دلیل غیر قابل اطمینانی برای کم کاری در تحقیق و پژوهش خود است. برای جلوگیری از این موارد و حل محدودیت های ایجاد شده، بهترین راه سپردن کار به پژوهندگان با سابقه است.