سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش پایان نامه و مقاله

فصل نتیجه گیری پایان نامه

    نظر

هر پایان نامه، دارای اجزای مختلفی است که هر کدام در حد خود قابل توجه هستند. همین طور می توان اجزا و موضوعات جا گرفته در هر کدام از این بخش ها را در جای خود تبیین کرد. به طور مثال هر مقاله و پایان نامه نیاز به چکیده دارد که نیاز است بدانیم چه متنی در آن جای دهیم؛ یا اینکه در هر پایان نامه باید مقدمه بنویسیم و نکات اولیه را در آن قرار دهیم. به همین منوال این اجزا را می چینیم تا به بخش های پایانی برسیم.می توان گفت تقریبا آخرین قسمت متن پایان نامه تان را فصل نتیجه گیری پایان نامه تشکیل می دهد.

پس از آن، جزء بیرونی متن یعنی فهرست منابع و ماخذ تدوین می شود. آنچه در این مقاله به چگونگی آن اشاره می کنیم فصل نتیجه گیری است. در اینجا به چند و چون فصل نتیجه گیری می پردازیم و برای آن نمونه ذکر می کنیم. پس برای یادگیری آن تا پایان با ما همراه باشید.

فصل پنجم یا فصل نتیجه گیری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

درون این فصل شما باید ماحصل تحقیق خود را جای دهید و به سوال اصلی پژوهش خود پاسخ دهید. ممکن است گاهی اوقات دو فصل بحث و نتیجه با یکدیگر تلفیق شوند و در یکجا آورده شوند. توجه داشته باشید که در این فصل قرار نیست اطلاعات و داده های جدیدی انتقال دهید و فقط باید با استفاده از جملات کلی، نتایج را به مخاطب ابلاغ کنید. می توان چند بخش فرضی برای این فصل در نظر گرفت که به شرح ذیل هستند:

پاسخ به سوال تحقیق:

در این بخش آخرین فرصت خود را دارید تا یافته های تان را به مخاطب نشان دهید. خیلی خوب است که با جمله بندی های ساده و کوتاه، مطالب خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنید. از آنجایی که فصل آخر پایان نامه شما، بیش از دیگر بخش ها در ذهن اساتید می ماند، تاثیر غیر قابل انکاری دارد.

در این جا یه یک نمونه اشاره می کنیم تا بهتر ساختار را نشان داده باشیم:

این پژوهش با هدف شناسایی استراتژی های موثر جذب سرمایه برای سازمان های غیر انتفاعی محیط زیستی به انجام رسید. بر پایه تحلیل های کمّی و کیفی می توانیم نتیجه بگیریم که فاصله اجتماعی و فاصله عرفی فاکتورهای مهم طراحی کمپین هستند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که اهدا کنندگان بالقوه بیشتر پذیرای فاصله های اجتماعی زیاد و فاصله های عرفی کم می باشند.همان طور که می بینید این بند می تواند برای نتیجه گیری یک پایان نامه حول محور یک مسئله کاربردی و تجربی شروع بسیار خوبی باشد.

خلاصه سازی پژوهش:

سوای از پاسخی که به سوال اصلی تحقیق می دهید،‌ مهم است که در طول مسیر پژوهش چه گام هایی برداشته اید و برای انجام آن چه کار هایی کرده اید. خوب است که در اینجا یک لیست بسازید و مراحل و جوانب مختلف کار را توضیح دهید. سعی کنید تا حد ممکن از سخن های تکراری پرهیز کنید. اگر در طول متن مجال صحبتی را نداشتید می توانید اینجا مطرح کنید. برای نمونه بگویید تحقیق ما حول محور مسئله x بود. اما یافته ها راجع به مسئله y نیز صادق است.

پیشنهادات:

ممکن است برای پژوهش ها و تحقیقات بعدی پیشنهادی داشته باشید. اگر یک نگاه رو به جلو وجود داشته باشد، بسیار جذاب تر و موفق تر خواهد بود. پس تا جایی که امکان دارد راجع به گام های بعدی صحبت کنید و حتی ایده هایی متنوع ارائه دهید. چه بسا خودتان توانستید به عنوان گام بعدی تحقیقات تان به سراغ آن موضوع بروید.

مثلا این جمله به نظر مناسب می آید:برای درک و تحلیل بهتر داده ها، موارد ذیل می توانند موضوع تحقیقات پس از این باشند.

تاکید بر پژوهش:

در انتهای پایان نامه و آخر این بخش باز هم بر روند پژوهش تاکید کنید. در اینجا باید مطمئن شوید که مخاطب تحت تاثیر شما قرار گرفته است و با نوآوری ها و چالش های شما آشنا شده است.

نمونه های فصل نتیجه گیری

شما می توانید برای به دست آوردن نمونه های متنوع فصل پنجم یا همان فصل نتیجه گیری پایان نامه به سامانه های مختلفی مراجعه کنید و پایان نامه های افراد مختلف را بخوانید. یکی از مراجع خیلی خوب که می تواند به شما کمک کند، سامانه همراه پژوه است. البته فعالیت اصلی این گروه در حیطه انجام پایان نامه، پروپوزال و موارد دانشگاهی این چنینی است. اگر در بخش های مختلف پایان نامه خود از جمله همین فصل نتیجه گیری و یا در کل در نگارش پایان نامه یا پروپوزال و… به مشکل خورده اید و با ریزه کاری های مهم این مسیر آشنایی ندارید،‌ می توانید از یک تیم متخصص و همراه کمک بگیرید.

فصل نتیجه گیری

فصل نتیجه گیری

این تیم نه تنها در بخش های مختلف پایان نامه به شما یاری می دهد، بلکه برای انجام صفر تا صد پایان نامه در مقاطع مختلف نیز با شما همراه است. پس اگر در این راه و ریزه کاری هایش با چالش مواجهید می توانید به همراه پژوه اعتماد کنید تا در طول مسیر ارائه پایان نامه یک یار خوب و مطمئن داشته باشید.

در این مقاله تلاش کردیم تا راجع بخش های مختلف فصل نتیجه گیری پایان نامه صحبت کنیم و چند و چون تالیف آن را عنوان کنیم. این مطالب به ما کمک می کنند تا پایان نامه ای با کیفیت تر و بهتر داشته باشیم. البته راه هایی آسان تر و مطمئن تر نیز برای این کار وجود دارد. مانند آنکه کار پایان نامه خود را به یک تیم مختصص و حرفه ای بسپاریم و از خدمات مختلف آنها بهره مند شویم.

 

پیشنهاد ما در این زمینه، تیم همراه پژوه بود که می تواند از ابتدای راه تا پایان دفاع با ما همراه باشد. خدمات انجام پایان نامه و مشاورهرا به ما ارائه دهد تا یک پایان نامه کامل و بی عیب و نقص و با کیفیت بالا را ارائه دهیم. برای شما در تمام مراحل زندگی و تحصیل آرزوی موفقیت می کنیم.