سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش پایان نامه و مقاله

چند و چون متن نامه به استاد راهنما

    نظر

موضوع مورد بررسی ما نامه ای است که باید به استاد راهنما ارسال کنیم تا به وسیله آن از او درخواست کنیم راهنمایی پایان نامه ما را به عهده بگیرد. اما قبل از عنوان کردن متن نامه به استاد راهنما بهتر است چند و چون انتخاب استاد راهنما را بررسی کنیم و بعد به طور دقیق تر به نامه ارسالی بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا از این روند مهم و جذاب جا نمانید.

استاد راهنما کسی است که در پیچ و تاب و سختی های راه نگارش پایان نامه شما، به یاریتان می شتابد. او کمک می کند تا نقوص و کم و کاستی های کارتان را برطرف کنید. می توانید روش صحیح پژوهش و تحقیق در آن حیطه را از او بیاموزید و از طریق این استاد به منابع مختلف دست پیدا کنید. پس سواد و تلاش استاد راهنما می تواند تاثیر بسیار شگرفی بر کیفیت و سطح علمی پایان نامه شما بگذارد.

 

استاد راهنما

استاد راهنما

اگر استاد راهنمای مناسب و خوبی انتخاب کنید، می توانید همه وقت و انرژی خود را صرف پایان نامه خود کنید و در نهایت نیز با توجه به تلاش ها و سطح علمی این استاد، می توانید کار بهتر و جذاب تری ارائه دهید. از آن جایی که مقاله و پایان نامه شما برای استاد راهنما نیز امتیاز و افتخار خواهد بود، پس اگر موضوع و حیطه پژوهش جذابی داشته باشید و دارای پشتکار نیز باشید، استاد راهنما را نیز به شوق می آورید تا بیشترین حد انرژی خود را برای شما بگذارد.

چگونه استاد راهنمای خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب و تعیین ایده اولیه:

قبل از هر چیز باید حوزه پژوهشی خود را انتخاب کنید و ایده اولیه تان را تا حدی تبیین کنید. گاهی اوقات دانشجویان ایده ای کلی و اولیه دارند که برای ارائه علمی کافی به نظر نمی رسد. پس باید تا جایی که ممکن است چارچوب مشخص و خوبی را برای کار خود تعیین کنیم که هم خودمان بتوانیم در قالب پایان نامه انجام دهیم و هم اساتید بتوانند به اشراف کافی بر موضوع ما برسند.

تهیه فهرستی ازاساتید راهنما:

می توانیم از طریق ابزار های مختلف مانند دانشجویان گذشته، متخصصان مختلفی که می شناسیم یا پرتال های دانشگاهی، اساتید را به خوبی بشناسیم و با حیطه تخصص هر کدام آشنا شویم. حالا می توانیم چندی از اساتید را که تخصص و تجربه کافی در این کار دارند انتخاب کنیم.

تعیین لیست نهایی:

در این مرحله چند سوال مطرح می کنید و بعضی از موارد را خط می زنید تا به اساتید باقی مانده دست پیدا کنید. سوال ها به شرح ذیل است:

آیا این استاد هنوز فعالیت می کند؟ آیا هنوز روی موضوع مورد نظر ما کار می کند؟ آیا استاد مربوطه پایان نامه قبول می کند؟ آیا در حال حاضر امکان دسترسی و ارتباط با او وجود دارد؟

بعد از این که چند استاد در لیست شما باقی ماند حالا می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید و احتمالا اکنون انتخاب کار راحت تری شده است.

ارتباط با استاد راهنما

ارتباط با استاد راهنما

ارتباط با استاد راهنما:

این مرحله چیزی است که در این مقاله مدنظر ما است و در ذیل آن متن نامه به استاد راهنما را شرح می دهیم.

ملاقات حضوری و انتخاب قطعی استاد:

معمولا استادان به این بخش از کار اهمیت بیشتری می دهند و می خواهند تا سواد و تلاش شما را به صورت حضوری محک بزنند. پس این بخش را جدی بگیرید. سعی کنید سوالاتی را آماده کنید تا او را بیشتر و بهتر بشناسید و بیشترین بهره را ببرید.

بررسی متن نامه به استاد راهنما

این روزها نزدیک ترین راه برای برقراری یک ارتباط رسمی با استاد راهنما، ارسال ایمیل است. بهتر است ایمیل شما بسیار رسمی و دقیق باشد. در اینجا متن نامه به استاد راهنما اهمیت پیدا می کند. چرا که او از روی این نامه چند سطری، شما را خواهد شناخت و با کار شما آشنایی پیدا می کند. این نگارش ظریفکاری هایی دارد. پیشنهاد می کنیم که نمونه های متعددی از این ایمیل ها را در فضای مجازی ببینید و بعد سراغ نگارش متن نامه به استاد راهنما بروید. یا اینکه از افراد متخصصی کمک بگیرید تا به خوبی ابعاد این نامه را برای شما تبیین کنند.

در متن نامه به استاد راهنما باید به موارد زیر اشاره کنید:

  1. بگویید که از انجام این پایان نامه چه هدفی دارید و می خواهید در نهایت به چه نتیجه ای برسید؟ برای بسیاری از اساتید ثمربخشی تز، بسیار با اهمیت است و به شما کمک می کند تا درخواستتان راحت تر قبول شود.
  2. علایقتان را به طور دقیق و واضح بیان کنید. این بخش اگر با علایق و تخصص استاد همراه باشد، بسیار شایان توجه و کمک کننده است.
  3. سوابق تحصیلی و تجربه های خود را توضیح دهید. اگر استاد به سطح علمی شما واقف شود، انتخاب راحت تر می شود.
  4. برای استاد شرح دهید که چرا او را انتخاب کرده اید و به سراغ او رفته اید. این مرحله نیز می تواند موثر باشد و توجه استاد راهنما را جلب کند.
  5. بعد از گفتن صحبت ها به طور دقیق و شفاف، می توانید از استاد راهنما درخواست کنید که زمانی برای ملاقات یا صحبت تلفنی برای شما بگذارد تا بتوانید بیشتر به ابعاد مختلف همکاری تان اشاره کنید.
  6. در نهایت نیز بد نیست که فایلی خوب و با کیفیت از فعالیت های خود، ریزنمرات و هر سند مرتبطی که حیطه و کیفیت فعالیت های شما را نشان می دهد، برای او بفرستید.